Webzinner
Image default
Aanbiedingen

Hoe u feedback kunt krijgen na het interview

vacatures

Als je na het interview niet was uitgenodigd om te werken, dan wil je op zijn minst eerlijke feedback krijgen – waarom, wat is er mis? Het is handig om je zwakke punten te kennen om fouten bij een andere vacature te voorkomen. Maar vaker wel dan niet ontvangen aanvragers een formele brief zonder specifieke redenen voor weigering of reactie, of zelfs stilte. We hebben ontdekt waarom dit gebeurt en hoe we nuttige feedback van de recruiter kunnen krijgen.
Waarom recruiters de redenen voor de weigering niet uitleggen
Angst voor onvoldoende reactie op kritiek is een typische reden waarom recruiters de redenen voor afwijzing niet specificeren. Als de kandidaat zeker weet dat hij / zij werd onderschat, dan past geen constructieve feedback bij hem. Als reactie hierop riskeert de recruiter een stortvloed aan boze e-mails of niet-vleiende posts op sociale media en riskeert het bedrijf een negatieve beoordeling op de site met werkgeversrecensies.

“Het kan zijn dat de kandidaat onvoldoende reageert op de objectieve reden voor de weigering: bijvoorbeeld als je hem wijst op het gebrek aan noodzakelijke ervaring, een laag niveau van Engels, weinig ervaring in de rol van leider. Na kritiek vullen sommige werkzoekenden sociale media en open bronnen met negatieve meningen over de werkgever. Dit dwingt de recruiter om de meest standaard formulering te gebruiken voor het afwijzen van kandidaten ”, legt het hoofd van de professionele rekruteringsafdeling uit.
Het komt voor dat het ongewenst is om de echte reden voor de weigering te noemen – dit levert problemen op voor de recruiter en het bedrijf. Iedereen weet bijvoorbeeld dat het illegaal is om te weigeren op basis van leeftijd, maar het is geen geheim dat managers nog vaak een leeftijdsgrens stellen als ze vragen om een ​​specialist te zoeken. In dit geval zou de echte reden voor de weigering op een beleefde manier ongeveer zo klinken: “We hebben een jong team, ik ben bang dat je je ongemakkelijk zult voelen.” Maar weinig recruiters durven het eerlijk te uiten.

Soms is de reden voor weigering een mismatch in waarden met het bedrijf, hoewel de kandidaat formeel geschikt is voor professionele vaardigheden. Of een subjectieve beoordeling van een kandidaat door een leider die op zoek is naar een persoon om zijn team te versterken.

Ekaterina Kaliyanidi: “De weigering kan te wijten zijn aan het feit dat de manager de kandidaat niet aardig vond op het niveau van persoonlijke gevoelens. Ik keek niet naar het interview, ik sprak zenuwachtig – er zijn veel mogelijke redenen. Het is natuurlijk onmogelijk om een ​​kandidaat officieel te weigeren omdat hij een Ram is en geen Waterman, zoals de werkgever wil, daarom zijn er momenten waarop de feedback niet nauwkeurig genoeg is. “
Het komt ook voor dat weigering in uw belang is, omdat de recruiter, die de complexe aard van de directe leidinggevende kent, op zoek is naar iemand van een bepaald psychologisch type, en u niet goed zou werken met zo’n leider. Maar ook in dergelijke gevallen zwijgt de recruiter niet liever over de ware motieven.

Gebrek aan tijd beperkt ook de recruiter. Na een dozijn andere belangrijke details van het interview te herinneren, de fouten van de kandidaat en managementcommentaar te analyseren, een doordacht antwoord te schrijven – dit alles is niet zo snel en gemakkelijk als het van buitenaf lijkt. In de stroom van taken kan de recruiter u simpelweg geen kwaliteitsfeedback geven.

“Als er constructieve feedback is die iemand helpt te groeien, zijn recruiters bereid die te geven”, zegt de adviseur. Daarom, als ze u niet hebben beantwoord, was uw kandidatuur of ervaring hoogstwaarschijnlijk niet geschikt voor dit specifieke bedrijf vanwege een aantal interne parameters – de redenen hebben waarschijnlijk geen betrekking op u, maar op het bedrijf ”. Proberen om een ​​recruiter deze redenen te laten noemen, is nutteloos.
Hoe u feedback kunt krijgen
Als de redenen voor weigering niet de redenen zijn waarover u nooit zal worden verteld, dan zullen een zakelijke benadering en beleefdheid u helpen alles te vinden wat u nodig heeft. Onthoud alleen dat de recruiter niet verplicht is om u een gedetailleerd antwoord te geven, laat staan ​​advies over hoe u aan fouten kunt werken. Maar het is in uw eigen belang om communicatie zo op te bouwen dat u de meest bruikbare informatie krijgt.

Beleefdheid is de sleutel tot een constructieve dialoog
Handel correct en zonder druk: u moet het ermee eens zijn dat wanneer iemand u met een beleefd verzoek vraagt, de wens om te reageren veel groter is dan wanneer er iets op een harde manier van u wordt geëist.

Zie een recruiter niet als een vijand omdat je denkt dat je onterecht bent afgewezen. Het is zijn taak om diegenen te kiezen die het meest geschikt zijn voor de vereisten die hem werden gesteld bij de wervingstaak, die het beste passen in het reeds bestaande team en er lang in blijven. Tegelijkertijd moet hij rekening houden met veel nuances die u waarschijnlijk niet eens kent, omdat in vacatures niet alles wordt geschreven (bedrijfswaarden, teamkenmerken, enzovoort). Bovendien is de mening van de recruiter lang niet altijd doorslaggevend als het interview plaatsvond met medewerking van het directe hoofd van de afdeling waarin ze een specialist zochten.

Geloof de mythes niet dat recruiters neerkijken op kandidaten en nooit een antwoord zullen ‘eren’. Misschien hoeft niemand anders zo veel met mensen te communiceren als recruiters, en er is altijd een kans dat het werk hen weer samenbrengt met dezelfde kandidaat – dus de recruiter zal je nauwelijks tegen zichzelf willen keren en simpelweg een antwoord weigeren ” buiten gevaar. “

Als de sollicitant echt geïnteresseerd is in het bedrijf en de functie, moet je bellen. Op die manier krijg je niet alleen feedback over de interviewresultaten, maar toon je ook veel interesse.
Een hoge belangstelling is ook een voordeel op zich. Laat een sterkere kandidaat u deze keer omzeilen, maar ze zullen u onthouden en terugkeren naar uw kandidatuur wanneer een vergelijkbare vacature wordt geopend.

Leg uit dat het erg belangrijk voor u is om de reden te horen en dat de feedback u zal helpen om in de toekomst fouten te voorkomen. Verwijs de recruiter als een expert – leg uit dat je graag een objectieve beoordeling zou willen weten van een specialist die dagelijks tientallen kandidaten interviewt.

Voorbeeld formulering:
“Het is jammer dat ik niet bij je paste voor de vacature … (vacature naam). Ik blijf nu werk zoeken in deze richting. En uw professionele mening en uw indruk van mij in het interview zouden erg nuttig voor mij zijn – waarom kreeg ik een weigering? Misschien moet ik ergens aan werken, iets leren?
Ik begrijp dat je een grote download hebt. Ik zou het zeer op prijs stellen als u een gelegenheid vindt om te antwoorden. “
Maar wees voorbereid op het feit dat de recruiter niet altijd in staat zal zijn om een ​​gedetailleerd en eerlijk antwoord te geven – om de hierboven beschreven redenen.

Bellen of schrijven?
Is het de moeite waard om te bellen als in het digitale tijdperk veel mensen oproepen als brutaal gaan ervaren en liever in correspondentie communiceren? Het voordeel van een oproep ten opzichte van een geschreven communicatieformaat is dat het moeilijker is om weg te komen van uitleg aan de telefoon, en weg te komen met vage bewoordingen. Bovendien zal de professional opzettelijk sommige redenen niet in de brief schrijven, maar het mogelijk achten om mondeling te spreken. Een onverwacht telefoontje kan echter echt voor onnodige spanning zorgen in een toch al moeilijke situatie.

De beste optie: schrijf eerst naar de mail of in de messenger en vraag wanneer het u uitkomt om de vraag waarin u geïnteresseerd bent te bespreken. Als u zonder waarschuwing belt, controleer dan of het nu handig is om nu te spreken of dat het beter is om op een ander tijdstip te bellen. Het is heel normaal dat een recruiter je vraagt ​​om een ​​gesprek te verzetten: misschien kan hij, vanwege de grote stroom aan interviews, de details van je vergadering niet meteen onthouden en zal het hem tijd kosten om je cv en zijn aantekeningen te vinden.
Of je nu direct schrijft of belt – herinner je in ieder geval eerst op welke vacature je hebt gesolliciteerd.

Als je in de juiste vorm hebt gesolliciteerd en over het algemeen een prettige indruk hebt gemaakt, bleek je in sommige opzichten zwakker te zijn dan de andere kandidaat, dan is de kans om een ​​antwoord te krijgen met een eerlijke beoordeling van je zwakke en sterke kanten vrij groot.

In ieder geval, aangezien het werk deze keer niet is gelukt, moet je verder gaan. Ergens wachten ze op je!

 

https://vacatures.today/cat/Accounting16.html

 

https://www.vindazo.be